Mumias- Kisumu- Kericho - Reisverslag uit Kericho, Kenia van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu Mumias- Kisumu- Kericho - Reisverslag uit Kericho, Kenia van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu

Mumias- Kisumu- Kericho

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne

02 Maart 2011 | Kenia, Kericho

Mumias – Kisumu- Kericho, woensdag 2 maart

Na het ontbijt hebben we het waterproject bezocht, dit wordt gesponsord door het Afrika fonds van het Scheperziekenhuis in Emmen. We hebben de drie bronnen gezien. Met de eerste bron zijn problemen, omdat de eigenaar van de grond moeilijk doet. De tweede bron is in werking, de derde bron bijna. Ze verwachten dat deze bron zal werken voordat het regenseizoen begint. Dat zou geweldig zijn. Dit is in het kort wat we hebben gehoord. Voor het Afrika-fonds hebben we nog meer informatie.
Het ziekenhuis maakt gebruik van het water van de tweede bron. Wanneer alle bronnen in gebruik zijn kan het ziekenhuis het water exploiteren en er geld mee verdienen.

Om 11.00 verlieten we het ziekenhuis richting Kisumu. Vanwege de goede weg waren we daar in een uur. Het rijden is niet vervelend, omdat er altijd veel te zien is. De kinderen luistern muziek en kijken naar buiten. Het gaat heel goed.
David had de kinderen een milkshake beloofd en die kregen ze bij een restaurant aan de rand van Lake Victoria (en daarna gedurende de dag nog 2!! Het werd een soort spel).
Lake Victoria is het twee na grootste meer en het derde na diepste meer van de wereld. De Nijl vindt zijn oorsprong in Lake Victoria.
In het meer wordt de hyacint een probleem. Omdat de plant ooit door iemand er in is gegooid en er niet hoort, groeit hij nu veel te snel en groeit de hele baai dicht. Ze verwijderen het wel, maar het komt direct terug.

Het restaurant lag prachtig en had een zwembad waarin de kinderen mochten zwemmen. Het weer was heerlijk!
Een vriend van David, James, woont in Kisumu. Wij hebben hem in 1998 ook ontmoet. We hebben toen bij hem geslapen. James kwam met zijn zoon en vriendin Irene. Irene is een Nederlandse en werkt regelmatig als basisarts in AMC Amsterdam. Ze woont dan 4 maanden in Nederland en dan weer 4 maanden in Kisumu. Het was heel gezellig, alsof we elkaar al kenden.
We hebben samen gegeten en daarna gevaren op Lake Victoria. Irene ging met ons mee, ze had ook nog nooit op Lake Victoria gevaren. David, James en zijn zoon bleven aan wal.

We zagen prachtige vogels, maar ook veel nijlpaarden! Ze kwamen omhoog vlak bij de boot. Je zag ze eerst met hun oortjes boven water. Schitterend!

Om half 5 vertrokken we uit Kisumu, om 18.00 waren we weer in Kericho. De kinderen vonden het een leuke dag en konden lekker op tijd naar bed.

Groetjes, Ger, Frank, Inge, Maaike en Lianne

Vragen:
- Jolanda, ik ben inderdaad blij dat ik dit reisverslag maak. Het is leuk om te doen, maar ik weet zeker dat ik anders details kwijt zou zijn geraakt. Voor straks is het een mooie herinnering!
Jammer dat jullie verloren hebben met handbal, maar goed gestreden als ik dat zo lees!

- Dan groep 3/4
Ewoud er zijn hier inderdaad slangen gelukkig hebben we ze nog niet in het wild ontmoet. Misschien gaan we nog wel naar een slangencentrum in Nairobi.
Geraldine, we hebben geen olifanten gereden. Olifanten kunnen in het wild best gevaarlijk zijn, daarom zijn de kampen waar je verblijft ook altijd afgezet met hoge afrastering met stroom.
Romy, het aapje gaat nog steeds overal mee naar toe! Hij ligt altijd naast Maaike, ook als we lang in de auto zitten.
Jeroen, je kan hier voetballen! Bijna iedereen doet het! We zien heel vaak schoolkinderen voetballen, omdat de scholen vlak langs de weg liggen. Wij doen het niet veel, het is ons vaak veel te warm :)
Sybren, er zijn hier wel pauwen, maar andere dan bij ons thuis.

- We willen heel graag meer foto’s plaatsen, maar vanaf David zijn huis is dat niet mogelijk. Jammer he! Straks plaatsen we ‘gewoon’ heel veel in 1x.

- Jan en Thijs
We hebben niet met een pijl en boog geschoten. En ja het is hier ’s nachts soms net een broeikas! Vooral in Samburu en gisteren in Mumias was het ergste! Gelukkig valt het in Kericho mee.

• 02 Maart 2011 - 19:26

Dorine:

Ik kijk iedere dag uit naar jullie vehalen. Ze zijn ook heel herkenbaar. Ik krijg erg zin om weer terug te gaan naar Kenia.. nog maar een paar jaar wachten, nemen wij de kids ook mee.

Liefs van zusje

• 02 Maart 2011 - 20:08

Hannie:

Wat een geweldige ervaring moet het zijn. Ik zie alles gewoon voor me en krijg dan ook wel zin om nog een keer die kant uit te gaan. We genieten in ieder geval van het verslag (de kinderen lezen het op school) Genieten jullie nog maar even van jullie vakantie,
    groetjes Dan, Hannie, Koen en Imke

• 02 Maart 2011 - 20:12

Geria:

Hoi Hoi

Tjonge jonge wat een verhalen zeg. Wat een belevenis voor jullie maar zeker voor de kinderen,ik kan mij er iets bij voorstellen bij het drinken van hele sterke thee bluh.Geraldine die zou het zo uit spuggen.Hier is het nog steeds koud. Als je bij school staat en de wind blaast ook nog dan is het niet erg aangenaam, maar vanmiddag
    liet de zon zich zien dan is alles gelijk een stuk vriendelijker. Dat zal voor jullie wel weer wennen worden van een warm land naar een koud kikkerlandje terug.
    Maar deze ervaring niet niemand jullie af. Nog heel veel plezier daar groetjes Albert-Jan Geria en Geraldine.

• 02 Maart 2011 - 22:43

Pa En Ma Zwaan:

Van pap even doorgeven dat de

VVD de grootste partij gaat worden.
    Het CDA zakt dramatisch en de PVV wint. 20% geteld CDA 14,3 VVD 19,4
    PVV 11,5 PvDA 18,5.
    Morgen een echte uitslag.
    groetjes pa en ma.

• 05 Maart 2011 - 08:18