Bangkok Zondag 26-02 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu Bangkok Zondag 26-02 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu

Bangkok Zondag 26-02

Door:

Blijf op de hoogte en volg Lianne

29 Februari 2012 | Thailand, Bangkok

Toch nog internet gevonden, dus hier komen 3 reisverslagen.

Na een goede nachtrust en ontbijt begonnen we om 9.30 met taxi naar Wat Pho.
De Wat Pho op zichzelf is al een bezienswaardigheid. Het is de oudste en grootste tempelcomplex in Bangkok. Het tempelcomplex bevat religieuze bouwwerken, rotstuinen, ongewone sculpturen, geschilderde klokkentorens en diverse belangrijke cedi’s. Het gaat ons natuurlijk om het centrale bot, met prachtige muurschilderingen, maar vooral om de beroemdste inwoner, de 46 m lange en 15 m brede, vergulde, Liggende Boeddha. Deze Liggende Boeddha bevindt zich in de westelijke binnenplaats en leunt op zijn elleboog. De voetzolen zijn bedekt met parelmoer, wat staat voor gunstige tekens die een verlicht iemand kenmerken.
Het was heel bijzonder om deze Liggende Boeddha te zien en om te zien hoe belangrijk deze is voor de boeddhistische mensen. Aan de rugzijde van de Boeddha staan allemaal kommetjes waarin de mensen muntjes kunnen gooien voor geluk. Deze muntjes kun je kopen voor 40 bath, je hebt dan precies genoeg voor alle kommetjes. Het maakt de hele tijd een klingelend geluid in de tempel.

Nu even voor ons fotoalbum 3 alinea’s achtergrondinfo :)
Links van het voornaamste bot staan vier hoge en felgekleurde chedi’s , ter ere van de eerste vier koningen van Thailand.
De oostelijke binnenplaats van de Wat Pho bevat een reusachtige bot gevuld met 400 boeddha’s gegoten in klassieke Ayutthaya stijl. Op iedere hoek staan Khmer prangs in wit marmer. Via de oosterse deuropening is er toegang tot dit bot, waar achterin een prachtige bronzen boeddha te ziens is op een hoog verguld voetstuk.

Bot= belangrijkste, spectaculairste, maar niet noodzakelijkerwijs grootste gebouw in het complex
Chedi = klokvorming bouwwerk, het verheft zich op vierkante of ronde terrassen van steeds kleinere afmetingen en steekt vaak uit boven de gebouwen van de wat.
Prang = hoge toren

Om 10.45 vertrokken we richting Wat Arun. Daarvoor liepen we naar de rivier. We kwamen daarbij langs de vismarkt (stinken!!). Ook hier lagen de diverse gedroogde insecten weer uitgestald. We konden de rivier; Chao Phraya, oversteken voor 3 bath p.p. Je stond dan meteen voor de Wat Arun. De kinderen zijn in de schaduw gaan zitten, want de temperatuur liep flink op. Het is niet te beschrijven hoe warm het dan wordt. Je zweet al bij het niets doen en het verlamt je bijna.
De Wat Arun is te zien op het muntstuk van 10 bath, is een hoge prang, gebouwd in Khmer-stijl en stamt uit het Rama 1 tijdperk. De Wat Arun is gemaakt van baksteen, bedekt met gips en ingelegd met gebroken stukken Chinees porselein. Het steunt op drie terrasniveaus, omgeven door vier kleinere hoekprangs. Daarboven zijn nog meer symbolische lagen. Bezoekers kunnen niet verder klimmen dan het derde terras. Ger en Lianne hebben dat gedaan. Lianne heeft zich over haar hoogtevrees heen gezet! Daarboven was het een prachtig gezicht over Bangkok.

11.45 uur waren we weer met de tuk tuk bij ons hotel. Opfrissen, uitchecken en met de taxi (100 bath, € 2,50 voor een half uur) naar Princess hotel in China town voor een biking tour met Co van Kessel tours.
Helaas raakte onze taxi chauffeur de weg een beetje kwijt waardoor we om 13.05 bij Co van Kessel tours waren. Gelukkig hadden ze op ons gewacht en mochten we de bagage zo lang bij hun stallen.
Het leek hun verstandiger Maaike achterop te zetten. Dit was ook een goed idee, want vanwege de warmte was de energie er wat uit. Frank had daardoor ook niet zoveel zin en zijn fiets stond hem ook niet zo aan, veel te klein volgens hem (een ‘gft afvalbak fiets’).
Maar na een poosje begon hij toch de charme van het fietsen in te zien. We kwamen namelijk door allemaal kleine steegjes, overal achterlangs in Chinatown. Het bevalt moeilijk te beschrijven wat je dan ziet. Een hele belevenis. Je komt door de achterbuurten, met vriendelijke mensen.
Complete garages en sloperijen, bevinden zich daar (van milieunormen nog nooit gehoord en het kamp is er niets bij :)) Ook hier zie je holy tree’s en vele tempels. We bezochten de eerst gebouwde tempel in Chinatown. Eén van de 30.000 tempels in Thailand, één van de 434 in Bangkok!!!
De gidsen kunnen een beetje Nederlands. Achter elkaar-> Acher mekaa, Links rijden -> links lijden :)
Na een uur fietsen gingen we met de fiets en al op een longtailboot door het ‘Venetië van het Oosten’. Het was uitrusten, afkoelen en genieten op deze longtailboot. We vaarden door de Chao Phraya en kanalen met houten huisjes op palen. Alle longtailboten zijn versierd, in hun beleving brengt dit geluk.
Vervolgens passeerden we een groen stuk Bangkok met plantages, rijstevelden en groentetuinen. Dit gedeelte heeft helemaal onder water gestaan afgelopen winter toen Bangkok geteisterd werd door heftige regenval met overstroming.
We fietsten een half uur en werden getrakteerd op een Thaise maaltijd aan de rivier. Binnen de tempelzone zijn de vissen heilig en worden ze dus niet gevangen, maar gevoerd! Het overgebleven eten mochten de kinderen aan de vissen voeren. Deze vissen sprongen met velen omhoog voor het voer. De Thai koopt zelfs voor deze heilige vissen!
Afsluitend nog een half uurtje fietsen langs o.a. de markt.

Na de fietstoer wilden we wel graag douchen voordat we de nachttrein naar Surat Tani namen.
Gelukkig wist onze gids een oplossing. We konden douchen in een nabij gelegen hotel. Dit was een goedkoop hotel (wat duidelijk te zien was :)) We huurden daar een kamer voor 240 bath en konden zo allemaal even douchen. Heerlijk, maar voor meer dan dat hoefden wij ook niet in dit hotel te zijn (dan liever wat langer sparen volgens Frank).

Onze trein vertrok om 19.30 van Bangkok naar Surat Thani. We gingen allemaal vroeg slapen wat wel lukte na deze warme, mooie, maar vermoeiende dag.
De nachttrein van Bangkok naar Surat Thani is smaller dan de trein van Bangkok naar Chang Mai.
De sanitaire voorzieningen zijn net zoals in de andere trein behelpen en niet te fris, maar de bedden liggen goed. Gewoon zorgen dat je voor en na die tijd naar toilet gaat en verder even verstand en neus op nul als je moet :).
’s Nachts is het wel fris op een andere manier, namelijk koud! Ze zetten de airco zo koud, dat je met een vest aan in bed ligt.

• 29 Februari 2012 - 11:56

Annikaatje:

fietsen in Bangkok lijkt me een hele ervaring ;)

veel plezier nog!

groetjes uit een grijs en grauw nederland (waar hier en daar al wel sneeuwklokjes en krokusjes in bloei staan!)

• 29 Februari 2012 - 14:45

Geraldine Geria:

Hoi hoi, Weer een leuk verslag met mooie foto's (we hadden de verslagen al een beetje gemist) Geniet nog maar lekker even van de omgeving en het klimaat
    trouwens hier in 't Haantje is het momenteel 12 graden dus ook best lekker. Bedankt voor de leuke kaart voor mijn verjaardag. De groetjes vanuit 't haantje 84

• 29 Februari 2012 - 17:09

Adri:

Ligt er toevallig daar bij een sloperij nog een Kachelmotor voor mijn auto. haha

Veel plezier nog,

Gr Adri

• 29 Februari 2012 - 17:58

Uuldrik:

Wat steeds weer leuke reisverslagen.
    Volgens mij hebben jullie al heel wat gezien.Ik vind het leuk om zo op de hoogte te blijven en de mooie foto's te kunnen bekijken.
    Nog veel plezier en geniet nog maar even van het warme weer,want hier is het niet aangenaam,veel bewolking en mot regen.
    Groetjes Uuldrik.