Tirtagangga rice paddies en waterpaleis 28-02 - Reisverslag uit Tirtagangga, Indonesië van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu Tirtagangga rice paddies en waterpaleis 28-02 - Reisverslag uit Tirtagangga, Indonesië van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu

Tirtagangga rice paddies en waterpaleis 28-02

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne

28 Februari 2013 | Indonesië, Tirtagangga

Vanochtend werden we vroeg gewekt door de hanen en de gekko’s.
Om 9.00 uur vertrokken we voor een wandeling door de rijstevelden. De rijstevelden zijn hier nog mooier dan in Munduk en Ubud.

Onze gids vertelde alles over de rijst. Maaike en Frank denken er nu over na om hun spreekbeurt er over te doen. We mochten ook alles uitproberen. De rijst uit de aren slaan, rijst oogsten en spitten/ploegen met de hand. Frank wilde ook graag zien hoe het kaf van de rijst werd gehaald. Dit gebeurt door een machine 5 km. verder op. Volgens de gids kunnen we daar morgen even gaan kijken, aangezien de fabriek om 12.00 uur al dicht gaat.
We vroegen ons gisteravond al af wat het geschreeuw was. Nu weten we het, het zijn de mensen die de vogels bij de rijst weg schreeuwen. Anders hebben ze volgens de gids: ‘dikke volgens, dunne boeren’. Vogels en ratten bedreigen de oogst. Dat besluit hun soms om iets eerder te oogsten, opdat niet alles opgevreten wordt.
Onderweg zagen we veel kikkers, salamanders en spinnen en twee keer zag de gids een groene giftige slang, maar deze was net weg als wij er waren of niet meer zichtbaar. Hij heeft een goede schutkleur. Ook zagen we koeien. Hertenkoeien volgens Maaike want ze zien er uit als herten, maar dan zonder gewei en met grote oren. Koeien zijn hier niet voor de melk of slacht, want ze zijn heilig. Ze worden gebruikt als een soort van ezel in de rijstvelden.
We liepen ook langs het huisje hier achter. Dit is nog traditioneel, ze koken nog op een vuurtje.

De tocht eindigde bij het waterpaleis wat 5 minuten lopen onder onze homestay ligt. In het waterpaleis hebben Maaike en Inge gezwommen. Het was ons te koud, het was steenkoud helder bronwater, waarvan de Balinezen denken dat het heilig is.
Het rond 1947 gebouwde waterpaleis dankt zijn ontstaan aan het Koninklijke zwak voor waterwerken. Het waterpaleis was ooit een symbool van vorstelijke waardigheid. Dit veranderde na de uitbarsting van de Gunung Agung in 1963 en een aardbeving in 1979 in een veld vol ruines. Fundamenten en zwembassins die gevoed werden door bemoste waterspuwers, bleven over. Het geheel is gerenoveerd. In de waterlelievijvers lagen tegels waarover we hebben gelopen.
Naderhand een milkshake genomen in het restaurant waar vandaan je over het waterpaleis heen kijkt.

Daarna de trap omhoog naar onze homestay. Pff een hele klim in deze warmte.
Bij de homestay lunch gegeten en voor de rest luieren, computeren, lezen en huiswerk maken.
Maaike ging spelen met het meisje van de homestay en was helemaal verknocht aan de varkens hier. Ze wil zelf ook een varken… Nee hè :-(
Ger wilde nog even geld pinnen en liep naar het dorpje, helaas geen ATM. Dus maar een scooter gecharterd en achterop naar het volgende dorpje ( 7 km) voor € 3-
Frank zijn boek is uit (helaas vindt hij zelf…) Nog wel meer boeken bij ons, maar niet zo leuk als de grijze jager.

Het internet is hier super traag. Eén foto opladen kost 20 minuten… Ik weet niet hoeveel foto’s ik kan uploaden..

Morgen vertrekken we om 11.00 uur naar Seraya en maken we dus een stop bij de rijstfabriek.

- Tijmen ook Maaike is aan het aftellen tot 6 maart, ondanks dat ze het hier ook mooi vindt mist ze haar klasgenootjes en school.
- Hannie, we hebben de dorians geroken, maar durfden ze inderdaad niet te eten!
- Ina S bedankt voor jouw reactie! Ben blij dat alles naar de inspectie is en dat je me dat even meldt! Ik kan vanaf hier door het trage internet niet op intranet van school komen. Raar om het vanaf hier te volgen, maar ja dit was niet te plannen. Ben gelukkig terug als ze langs komen.

• 28 Februari 2013 - 18:06

Geraldine:

Hoi Maaike en de anderen Ik heb vanmiddag rijst gegeten dat is toevallig wat coole foto's het ziet daar er mooi uit. Vanmiddag heb ik weer tekenles gehad toen mijn moeder mij kwam halen en terug in de auto was het 3 graden En bij jullie denk ik komt er ook nog nul achter de drie. Dat varken hoe ziet die eruit is hij zwart of een andere kleur is hij lief en ondeugend als tie dat is mag je hem meenemen. Wij gaan er dan goed voor zorgen ha ha hie hie. En Bedankt voor de mooie kaart voor mijn verjaardag.
    Groetjes van Geraldine en mijn vader en moeder.....................................................................

• 01 Maart 2013 - 08:12

Harja:

Fijn dat jullie het nog naar jullie zin hebben! Hier gaat alles zijn gewone gangetje. Deze week lekker de rapporten getypt en vandaag de laatste zes! Daarna lekker weekend met een gezellig feestje. Om elf uur ga ik naar de voorstelling van Imke. Ik weet niet waar het over gaat want dat is geheim ;)Veel liefs en veel plezier nog even!

• 04 Maart 2013 - 09:49

Jelly:

Als de aardappels te nat staan, heb je volgens mij een leuk alternatief gezien.
    Ziet er prachtig uit.