Vertrekken en aangekomen 15 en 16-02 - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu Vertrekken en aangekomen 15 en 16-02 - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu

Vertrekken en aangekomen 15 en 16-02

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne

16 Februari 2014 | Namibië, Windhoek

Zaterdag net na het middaguur zijn we vertrokken naar Frankfurt voor onze vlucht naar Windhoek. De reis verliep super, het was niet druk op de weg en om 16.30 stonden we dan ook al voor de incheckbalie. (Ans even voor jouw geruststelling, we konden nog 24 kilo méér meenemen als we dat wilden...Uitleg voor de rest die dit leest, wij namen een koffer en koffertje mee voor de vrijwilligers van het soupkitchen project, wat makkelijk lukte, omdat wij bij lange na niet aan onze kilo’s komen).
Door de douane verliep niet zonder dat Lianne helemaal gecheckt was en ze zeker wisten dat de piep door het metaal in haar teen kwam… zucht.

De vliegreis verliep ook super. Na het eten had iedereen redelijk geslapen en had moeite om om 6 uur wakker te worden voor het ontbijt in het vliegtuig. Maaike heeft dit ontbijt dan ook maar overgeslagen en lekker doorgeslapen. We hadden voor haar nog een Nederlands kadetje in de tas :-) Het vliegtuig landde, voor ons gevoel midden in de prairie, met een zachte landing keurig op tijd. We stapten met de trap midden lekker in de buitenlucht uit. Om 8.30 locale tijd (het is hier 1 uur later) zaten we al in de taxi naar ons guesthouse Vondelhof en om 9.00 uur zaten de kinderen al in het zwembad. Heerlijk! Het guesthouse is knus, ruim en netjes. We hebben de bovenste etage.

Frank wilde zo snel mogelijk zijn huiswerk af hebben en heeft inmiddels al een derde af van de hele week (fanatiekeling). Dit stak de meiden aan zodat zij inmiddels ook wat huiswerk hebben gedaan.

’s Middags werden we opgehaald door taxichauffeur Mozes. We zijn door Karin Eggens en Ans Misker attent gemaakt op het projcect soupkitchen (www.kids-soupkitchen.org). Met Kapepo vrijwilliger van dit project en zijn vriend zijn we dwars door de sloppenwijk Katutura gegaan. Kapepo woont in deze wijk en heeft ook in het sloppengedeelte gewoond. Katutura betekent in hun lokale taal de plek waar wij niet willen wonen (stamt uit de apartheid tijd). Gelukkig hebben we in Kenia al wat gezien waardoor het niet meer zo heel erg binnen kwam. Wat nu anders was is dat we door Kapepo ook met de bevolking konden spreken. We hebben naast de golfplaten huisjes, o.a. de openbaartoilet (bosjes), douche (zie foto), een mooie gerecyclede stoep en een aftappunt voor water gezien. Katutura is de snels groeiende wijk van Namibië. Elke week komen er zeker 10 huisjes bij. Maaike had allemaal speelgoed verzameld waar ze niet meer mee speelt en dat heeft ze uitgedeeld.
We hebben de kroegjes gezien waar mensen wat drinken, maar ook de groepen mensen die bij elkaar zitten met hun eigen brouwsels, omdat ze het bier in de kroeg niet kunnen betalen. In de kroeg staat de drank en de barkeeper achter gaas, i.v.m. het stelen van de drank.
We hebben ons steeds veilig en niet bedreigd gevoeld. Wel bekeken ;-) en natuurlijk moet je opletten.
Het was er bloedheet (zo’n 30 graden, de eerste verkleuring is er al) en we hebben een hele wandeling op en af de heuvels gemaakt. Ik heb het goed volgehouden met mijn voet. Natuurlijk is de voet nu wel dik, door de warmte, vliegreis en het lopen.

Terug aangekomen bij het guesthouse konden de kinderen lekker zwemmen. We hebben de dag afgesloten met een etentje bij Joe’s beerhouse. Dit op aanraden van veel (onbekende) bloggers. Ik sluit me bij deze mensen aan een aanrader!! Een heel sfeervolle ambiance en heerlijk eten (een spies met zebra, koedoe, struisvogel, krokodil) De kinderen waagden zich hier niet aan en hielden het bij een hamburger en cordon blue.

De eerste indruk is dat Namibië rustig en veilig is (zelfs in de hoofdstad Windhoek). De mensen zijn vriendelijk en behulpzaam. Daarnaast komt het over als een schone stad.
Nu lekker slapen (kinderen liggen al in bed) want het was natuurlijk een vermoeiende nacht.

Morgenvroeg worden we om 8.00 uur opgehaald en gaan we weer naar het vliegveld (ongeveer 40 km.) om onze auto op te halen.

Nog een leuke anekdote over gisteren. Een goede tip uit Katutura. Wat doe je als je elektriciteitsdraad is gebroken in de grond? Dan knoop je het weer aan elkaar, doet er een condoom om heen en klaar 

• 16 Februari 2014 - 20:40

Ina:

Hallo allemaal,

Fijn te lezen dat de reis prima verlopen is. Veel plezier de komende dagen. Ik verheug mij al op jullie belevenissen.

Groetje Ina

• 16 Februari 2014 - 21:32

Ans Misker:

Dag Lianne en familie,
    Leuk om jullie verslag van de 1ste dag te lezen. Gelukkig dat jullie geen gedoe gehad hebben met de koffers. Heel erg bedankt voor het meenemen. Vonden de kinderen het niet te spannend in Katatura? Vooraf wisten ze toch niet of ze wel mee wilden? Best indrukwekkend hè? Fijne tijd gewenst op jullie reis door Namibië . Groeten Gerrit en Ans

• 16 Februari 2014 - 23:08

Nanda:

Hallo reislustige familie :)

Fijn om te horen dat jullie goed zijn aangekomen! Een hele fijne vakantie gewenst en ik lees (en leef) met plezier met jullie mee.
    Groetjes Nanda

• 17 Februari 2014 - 05:22

Lianne Zwaan:

Hallo Ans,

De kinderen wilden toch wel mee als we maar stopten wanneer ze er genoeg van hadden. Het was natuurlijk indrukwekkend, maar gelukkig niet te. Het was met name omdat ze het te warm hadden waarom ze zeiden dat ze terug wilden, maar toen hadden wij ook wel genoeg gezien.

Groeten, Lianne

• 17 Februari 2014 - 09:30

Jolanda:

Hallo allemaal,
    wat goed dat de reis zo voorspoedig is verlopen. En door de lekkere zonnestralen al een moor kleurtje(rood?) op gelopen. Frank van harte gefeliciteerd met je verjaardag. We hopen dat je een mooie dag hebt vandaag.
    Groetjes van Arnold, Jolanda, Manon, Ruben en Lindel

• 17 Februari 2014 - 09:48

Hillie Hoogeveen:

Hallo reizigers,

De reis achter de rug, alles prima verlopen, en al een eerste kennismaking met mensen uit het land gemaakt. Een bijzondere, de sloppenwijk.
    Leuk dat jullie daarop zijn geattendeerd.
    En Maaike, wat geweldig dat jij de kinderen in Katutura zo blij hebt gemaakt.

En nu verder het land in met eigen auto.
    Geniet van jullie reis en ik blijf jullie volgen.

groetjes,
    Hillie

• 17 Februari 2014 - 09:51

Hillie Hoogeveen:

En natuurlijk!!
    Altijd in jullie vakantie zijn 2 kinderen jarig.
    Heel bijzonder voor jullie, om steeds weer in een ander land de verjaardag te vieren.
    Nou, ik zou het willen :)!

Hierbij alsnog/alvast mijn felicitaties!

groetjes,
    Hillie

• 17 Februari 2014 - 09:55

Janny Zwiggelaar:

Hoi allemaal. Fijn dat alles tot nu toe goed verlopen is. Frank, van harte gefeliciteerd met je verjaardag,
    Nog heel veel plezier en we wachten weer op het volgende verslag en natuurlijk op de foto's. xx Janny.

• 17 Februari 2014 - 14:02

Hannie:

Hallo familie,

Allereerst Frank van harte gefeliciteerd en Inge alvast voor morgen natuurlijk. Leuk om weer mee te lezen met jullie belevenissen. Geniet er van en en heel veel plezier daar
    groetjes Hannie

• 17 Februari 2014 - 14:49

Margot:

Wat leuk om jullie weer te kunnen volgen!

Frank, gefeliciteerd met je verjaardag! En Inge natuurlijk ook alvast.

Groetjes,
    Richard, Margot, Amber, Jasmijn, Rozemarijn

• 17 Februari 2014 - 17:58

Marianne:

Ik wens jullie een hele fijne vakantie. Geniet ervan :-) x