25-02 Hitte en pracht in Sesriem en Sossusvlei - Reisverslag uit Lüderitz, Namibië van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu 25-02 Hitte en pracht in Sesriem en Sossusvlei - Reisverslag uit Lüderitz, Namibië van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu

25-02 Hitte en pracht in Sesriem en Sossusvlei

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne

25 Februari 2014 | Namibië, Lüderitz

Slapen viel niet mee. We dachten dat het gisteren warm was, maar vannacht…zelfs als je zonder laken stil in de tent lag zweette je nog! Dat we heel vroeg (5.30) moesten opstaan was daardoor minder erg.

Ger, Inge en Frank klapten snel de tenten in en Maaike en Lianne zorgden voor het drinken en de broodjes. Op naar Dune 45. De duin ligt 45 km. van Sesriem vandaan aan de weg naar de Sossusvlei. Vanaf daar kun je een mooie zonsopgang zien stond in de boekjes. Maaike, Inge, Frank en Ger klommen omhoog en zagen vanaf daar de zonsopgang. Lianne bleef beneden i.v.m. haar voet. Het is een heftige klim in het mulle zand.
Het was de moeite waard om voorop te staan! Prachtige kleuren bij opkomende zon. Maaike gleed vervolgens de duin af naar beneden, daarna gevolgd door Frank, Inge en Ger, hetzij lopend.

Na deze bijzondere ervaring vertrokken we met onze 4 x 4 naar de Dead Vlei en Sossusvlei. Zonder 4 x 4 mag je niet zo ver, want ook niet voor niets is, maar zelfs met 4 x 4 komen mensen nog vast te zitten. We zagen er 2 (wij met chauffeur Ger niet natuurlijk :-)). De duinen zijn de grootste van de wereld, op sommige plaatsen meer dan 300 meter.

De Dead Vlei heeft deze naam niet voor niets. Je ziet in deze vallei dode bomen, sommige over 500 jaar oud, staan. Het was een prachtig gezicht, maar om daar te komen nog een hele toer. Het was 1.1 km. lopen ook in het mulle zand en zo warm… Hier voelde Lianne haar voet wel, gelukkig was ze niet de Dune 45 op gegaan. Tijdens de wandeling wees Frank een dwergpofadder aan. Deze adder beweegt zich zijwaarts voort, waardoor hij steile hellingen van 45 graden kan nemen en laat daarmee zeer herkenbare sporen achter. Zijn ogen staan boven op zijn kop, zodat hij bij gevaar of extreme hitte onder het zand kan glijden en toch kan zien wat er bovengronds gebeurt.

De Sossusvlei is omgeven door duinen. Wij konden een mooi rondje rijden in de auto met airco. Toevallig en we zagen ook nog een zwartdekgezadelde jackhals. Op de weg terug nog één en natuurlijk de nodige oryxen en springbokken. We bleven niet zo heel lang meer, want de kinderen hadden het wel gehad en wilden naar het zwembad.

Om 10.30 waren we terug op de camping en namen de kinderen meteen een duik in het zwembad :-) wat goed te begrijpen was, want het was al weer lekker warm.
Bij de boom op onze campsite zagen we nog een salamander.

Om 16.00 zijn we nog naar Sesriem Canyon geweest. De rivier de Tsauchab heeft hier een spectaculair,40 m diep ravijn uitgesleten in de miljoenen jaren oude schist- en kiezelafzettingen. Een mooie canyon waar je door kan lopen en de verschillende bodemlagen kunt onderscheiden in de wanden van de kloof, gelukkig ook gedeeltelijk in de schaduw.

Morgen een korte rit van 175 km. naar Solitaire.

P.S. Nog foto's bij het verhaal van gisteren geplaatst.

• 25 Februari 2014 - 17:20

Marjan De Jonge:

De hitte spat eraf. Wel mooi hoor, weer heel anders zo'n zandwoestijn ipv. een rotswoestijn (Israël)
    Jullie genieten weer volop zie ik, van al dat on-Nederlandse...............
    Groetjes uit zonnig Emmen, ook hier een lekker daggie (15 graden in de zon, jullie lachen er om)

• 25 Februari 2014 - 18:00

Janny Zwiggelaar:

Hoi. Ziet er indrukwekkend uit. Je kunt de hitte bijna voelen als je de foto's bekijkt. Prachtig. xx Janny.

• 25 Februari 2014 - 18:20

Gerda:

Wat fijn, bijna, iedere dag wat van jullie te lezen en foto's te zien. En de foto's zijn werkelijk prachtig. Wat een geweldige vergezichten, zand, zand en zandduinen! Geniet nog volop van elkaar en de dagen die nog komen! groetn, Gerda

• 25 Februari 2014 - 19:21

Marlijn:

Volgens mij kun je heel mooi van die duinen af skiën:.)

• 25 Februari 2014 - 19:57

Dorine:

Super gaaf, prachtige foto's, zoen van ons, ADLE

• 25 Februari 2014 - 22:07

Riet:

Wat een fantastische ervaringen mogen we weer met jullie delen!
    Bedankt, groetjes Riet en Nala.

• 26 Februari 2014 - 09:28

Belinda :

heel erg bedankt voor de verjaardags kaart

• 26 Februari 2014 - 09:30

Belinda:

heel veel plezier heele mooie fotos lianne

• 26 Februari 2014 - 19:37

Romy:

Hallo maaaaaaaaaaaaaaayo wat een mooie foto's
    Het is daar vast bloet heet.
    (Lijkt me wel hè)
    Groetjes Rooooooooooooomijs.