Camaguey – Santo Domingo zondag 22-2 - Reisverslag uit Santo Domingo, Cuba van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu Camaguey – Santo Domingo zondag 22-2 - Reisverslag uit Santo Domingo, Cuba van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu

Camaguey – Santo Domingo zondag 22-2

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne

22 Februari 2015 | Cuba, Santo Domingo

Na het ontbijt samen met de andere Nederlandse gasten om 9.30 vertrokken uit Camaguey. Deze mensen wisten precies de uitweg, dus konden wij mooi achter ze aanrijden.
We zijn in één streep doorgereden naar Santo Domingo. Onderweg veel suikerrietplantages gezien in allerlei groeistadia. Ze worden bij toerbeurt geoogst omdat het riet snel in kwaliteit achteruit gaat na de oogst. Na de oogst worden de plantages aangeaard en lopen vanzelf weer uit voor de volgende oogst. Het werk gebeurt voor het grootste deel met oude Belarussen geïmporteerd uit de Sovjet Unie van voor de Wende. Maar we zagen ook bedrijven met New Hollands! En ook nog vrij nieuw. Duidelijk staatsbedrijven, ook gezien de verkaveling. Het leken wel de veenkoloniën met grote percelen en zwarte grond. Naast de suikerfabrieken hier en daar zagen we ook een grote graan collecterende handel met een stuk of twintig combines (eentje uitgebrand)

We wilden wel afslaan bij Cautio Embarcadero richting Veguitas, maar die afslag hadden we gemist omdat Manzanilla op het bord stond maar niet op onze kaart … Dit was op zich geen probleem, we konden nu over de grote weg naar Bayamo en daarna over een ‘rode’ weg naar Veguitas. Dit was misschien iets langer maar in principe sneller omdat we langer over een goede weg reden.
Onderweg kwamen we twee Cubanen tegen die ons de weg wezen ‘in ruil voor een lift’. Hoe we precies gereden zijn, wisten we in eerste instantie niet, maar we waren wel snel in Bartolomé Masó. Later zagen we op een andere kaart dat er een goede rechtstreekse weg lag van Bayamo naar Bartolomé Masó.
Het laatste stuk van Barlomé Masó naar San Domingo was wel een zeer slechte weg met betonplaten, maar met zeer rustig rijden goed te doen. We klommen flink omhoog het Sierra Meastro in. Prachtige vergezichten!

Om ongeveer half 2 waren we bij Santo Domingo. We verblijven in Villa Santo Domingo. Dit is een soort bungalowpark met houten chalets. In elke chalet zitten vier kamers, met airco, douche toilet en balkon. Prima voor elkaar en we zijn blij weer in de rust te zijn. Zittend op het balkon of beneden op de ligbedden hoor je de krekels, het riviertje kabbelen en de kikkers kwaken. Heerlijk! Ger en Lianne lezen, Maaike, Inge en Frank spelen in het stromende riviertje. Opeens Frank in actie. Blijken hier ook de varkens gewoon los rond te lopen. Grappig gezicht. We waren er al aan gewend dat ze langs de weg lopen, net als de geiten, maar hier gewoon bij de bungalows.

We drinken wat in een Paladar (La Orquidea) ongeveer 100 meter verderop en besluiten daar ’s avonds terug te gaan om te eten. Lekker knus en goed voor elkaar. Toen we er zaten begon het flink te regenen, maar toen we weer terug gingen was het weer droog. Goed geregeld ;-)