Baracoa, donderdag 26-02 - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu Baracoa, donderdag 26-02 - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu

Baracoa, donderdag 26-02

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne

26 Februari 2015 | Cuba, Baracoa

Maaike vond in het binnenplaatsje met tuin van de casa een slakje die alleen voorkomt in Baracoa. Deze slakken (polymita slakken) zijn klein en hebben een felgekleurd huis. De slak die Maaike vond was geel. Hij voedt zich met plantsoenparasieten.
Na een goed ontbijt met de gids op stap. Deze man heeft zichzelf min of meer Engels aangeleerd en is goed te volgen. Hij heeft ons het hele cacao proces verteld. De boeren hebben daar een biologisch bedrijf waar ze in een plantage bananen cacao door elkaar verbouwen. Dat is opgelegd door de overheid. De bananen zorgen voor beschutting en houden veel water vast die de waterbehoeftige cacao gebruikt in perioden dat het wat minder regent. Het klimaat is er dermate goed dat er twee keer per jaar geoogst kan worden. Als de cacao rijp is wordt het geplukt en 80% wordt voor een lage prijs afgestaan aan de overheid. De overige 20% is voor eigen gebruik en handel. Deze cacao wordt drie dagen in het donker gefermenteerd. Daarna wordt het verder ingedroogd in de zon om tenslotte als een grote bal te worden verhandeld. Ook wordt het wel verder bewerkt tot bijvoorbeeld chocolade repen of chocolade gevuld met banaan. Dat hebben we natuurlijk geproefd en dat was mmmm. Volgens José hebben ze in Baracoa de beste cacao van de wereld (waar hebben we dat eerder gehoord?).

Daarna hebben we de rit vervolgd naar de Yumuri kloof (in onze eigen bus). Volgens de legende zou de naam afkomstig zijn van de kreet “Yu muri”. (Ik sterf) De indianen die aan de slavernij zouden willen ontsnappen zouden zich hier van de rot hebben gegooid terwijl ze dat uitschreeuwden. Daar met een bootje naar het Isla de las Almandras (Amandeleneiland) gevaren. Daar liet de gids ons een Kolibrie met nestje zien. Super!!
We liepen langs kokospalmen, gewone palmen, planten met geneeskrachtige eigenschappen en bananenbomen,naar een gedeelte van de rivier waar we konden zwemmen, afkoelen en de kinderen met keitjes over het water konden kegelen.
Een mannetje haalde voor ons allemaal een kokosnoot uit de boom. Heerlijk kokosmelk drinken! Maaike dronk de kokosnoot in 1 x leeg, zo’n dorst en zo lekker :-)

Daarna hadden we twee keuzes of hij ging met ons het tropische regenwoud in of we gingen naar het strand. De kinderen wilden naar het strand om te snorkelen. Ze hadden geen puf voor wandelen. Frank heeft nog steeds wat last van zijn buik en Maaike van haar oren.
We gingen naar Manglito strand. Daar hebben ze zich de hele middag vermaakt en Maaike heeft haar (nep) go pro goed uit kunnen proberen en mooie foto’s onder water gemaakt! Gelukkig lukte dat nu wel. Tijdens de canopy wilde ze filmen, maar helaas zat toen het kaartje vol.

Om 17.15 waren we weer in de casa. Daar ’s avonds goed gegeten en na een spelletje en huiswerk naar bed.