Santiago de Cuba, zaterdag 28-02 - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu Santiago de Cuba, zaterdag 28-02 - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu

Santiago de Cuba, zaterdag 28-02

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne

28 Februari 2015 | Cuba, Santiago de Cuba

Rustig aan ontbeten, de spullen gepakt, afscheid genomen en nog even naar het verdedigingsfort van Baracoa gereden.
Vanaf hier kun je heel Baracoa overzien en heb je goed uitzicht op El Yunque (het aambeeld). Dit wordt wel de Tafelberg van Cuba genoemd. Het is 575 meter hoge klalksteenformatie. De Nederlanders bij ons in de casa hadden deze beklommen. Het was een flinke en spannende klim geweest.

Om 10.00 vertrokken we dan naar Santiago de Cuba. We startten met de mooie bergrit. Bij de uitkijkpunten staan de verkopers direct bij de auto. Mandarijnen, knoflook geregen aan elkaar, chocolade, noten etc. We verhandelden een ’t shirt voor cucuruchos en chocolade. Ze zijn gek op kleding. We hebben in elk geval ’t shirts mee die na de vakantie weggegeven kunnen worden. We geven het niet zo weg, maar als fooi of ruilen er mee. Dit omdat we anders vinden dat het het bedelen bevordert en in elk geval het idee geeft dat het voor ons allemaal niets kost.

We stopten bij Playa Tateritas. Een mooi baaitje voor locals. Aangezien het zaterdag was, was het druk (ze kwamen o.a. met zo’n containervrachtwagen aan) en waren ze druk bezig van alles naar het strand te slepen om een leuk feestje te bouwen. We besloten niet te gaan zwemmen omdat we nog wel een stukje moesten rijden.

Om 15.30 stonden we bij het Rex kantoor. Daar wachtte een enthousiaste, heel gebrekkig Engels sprekende Cubaan ons op en vertelde ons dat we een nummer dat hij op een briefje had staan moesten bellen. Aangezien we niet met onze telefoon in Cuba kunnen bellen besloten we eerst naar de casa Raul y Kathy te rijden. Dit lukte wonderwel in 1 x!
Daar aangekomen bleken ze zonder water te zitten en daarom konden we terecht bij zijn ouders ook een keurige casa. Hostal Villa Maria del Carmen. Snel de spullen uit de auto, het nummer gebeld in de casa en richting Rex kantoor. De kinderen bleven in de casa.
Gelukkig werd de auto goed bevonden. Dat kon ook niet anders want we hebben er totaal niets mee gehad. Zelfs nog geen lekke band! Wat wil je ook met zo’n chauffeur als Ger ;-) :-)
Wij gingen terug met een bici-taxi (fietstaxi). We kwamen langs allerlei straatjes en achterbuurtjes. Waar ze vuurtjes stookten voor een barbecue, maar volgens ons ook rum stookten.

We weten nu ook wat het geschreeuw en gebel ’s ochtends vroeg of ‘s avonds voor is. Dan worden de broodjes uit de broodjeskar uitgedeeld. Of de verkoopkar van fruit of nootjes komt langs.

Aan het begin van de avond naar de binnenstand gelopen. We wilden even wat drinken op het grand hotel, maar helaas het regende (niet hard). Wel in de binnenstad gegeten. Dit was geen succes. We vonden het niet lekker. We weten de naam van het restaurant niet meer, dus weten we ook niet wat we moeten afraden ;-). We kregen nog wel een mooi concertje van twee mensen. Deze mensen hebben we beloond met een ’t shirt. De zangeres was er heel blij mee!
Daarna douchen en slapen.