Baracoa, Humboldt park, vrijdag 27-02 - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu Baracoa, Humboldt park, vrijdag 27-02 - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu

Baracoa, Humboldt park, vrijdag 27-02

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne

27 Februari 2015 | Cuba, Baracoa

Iets later ontbeten; om 8.30 dat wilden de kinderen graag. Na het ontbijt is Lianne geld gaan halen. Dat is een belevenis op zich. Je meldt je bij de eerste man bij de deur. Die stuurt je naar de tweede man aan een tafeltje. Deze negeerde me in eerste instantie, sprak even met de eerste man, maar vroeg vervolgens wat ik wilde. Dan krijg je een bonnetje met een nummer en een kassa waarna je op één van de vele stoelen kan wachten tot jouw nummer met betreffende kassa aan de beurt is. Na ruim een half uur wachten ben je dan aan de beurt.

Er is nog een ander Nederlands echtpaar in deze casa. We hebben gezellig met ze gekletst en zij hadden prachtige schelpen gevonden op een strandje in het oosten van Cuba. Aangezien ze niet alle schelpen mee konden nemen vanwege het gewicht, mochten de kinderen allemaal een schelp uitzoeken! Dat vonden ze natuurlijk fantastisch!

Dit echtpaar was al in het Humboldt park geweest en zij vonden het daar heel erg mooi. Wij wilden daar ook graag naar toe, maar hadden gehoord dat de weg zo slecht was. Zij bevestigden dat, je moest er zeer langzaam rijden en er een uur voor uittrekken. Wij besloten er ook voor te gaan.
Inderdaad de slechtste weg die we hebben gehad! Maar het was ook een prachtige omgeving, nog nooit zoveel palmbomen bij elkaar gezien en zo nu en dan een mooie rivier of zicht op een baaitje van de Atlantische Oeaan.
Net toen Ger helemaal klaar was met de weg waren we er.

Je mag alleen het Humboldt park in met een gids. Wij liepen de route van 3 km.
Het natuurpark Alejandro Humboldt staat op de erfgoedlijst van Unesco. Er groeien 1000 verschillende soorten bloemdragende planten en 145 soorten varens. Tal van dieren worden met uitsterven bedreigt.
Het zoontje van de gids (8 jaar) liep ook mee. Dat was wel grappig, hij ontpopte zich al echt als een gids, want hij zocht en wees al goed mee. We hebben nu de cocororo (nationale vogel) wel mooi op de foto en zo nog een paar vogels, o.a. the smokey bird.
Hij liet hij een kikkertje zien die alleen in het Humboldt park te zien is en zette het kikkertje bij Maaike op de hand en wang. Verder vond hij een slang en liet hij een gekko een torretje op eten. We hebben ongelooflijk veel torretjes en kameleons gezien.
Halverwege stonden er jongens met een kraampje met kokosnoten, chocolade en allerlei lekkere vruchten. Hier hebben we ook de cucuruchos geprobeerd. Inge, Ger en Lianne vonden dit wel lekker, maar Frank en Maaike niet. Maar voor iedereen was er wel iets wils en Maaike had de kokosnoot weer in mum van tijd leeg.

Bovenop konden we heerlijk afkoelen in een meertje.
Op de terugweg kraste hij onze namen in een blad, een soort vetplantenblad, voelde als plastic. Hij schreef hierin met een zelfgemaakt pennetje van een tak. Als we het blad droogde en vervolgens lakten hadden we een mooie boekenlegger aldus de gids.
Als dank gaven we naast een fooi het jongetje een ’t shirt en een spelletje. Hij glom helemaal :-)

De terugreis kon beginnen. We wisten wat ons te wachten stond en dat scheelde, bovendien wilden ongeveer halverwege stoppen bij Playa Manguana, wat de reis zou breken.
De zee had prachtige hoge golven bij dit strand. Dus de kinderen vonden het geweldig. Om 17.30 de reis hervat en om 18.00 uur waren we dan weer bij de casa.
Snel kleding wassen en douchen en daarna eten.

’s Avonds nog een poos gekletst met de andere Nederlandse gasten en nog nooit zo laat naar bed gegaan hier in Cuba ;-)