Kajana - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu Kajana - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu

Kajana

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne

26 Februari 2017 | Suriname, Paramaribo

Kajana, zaterdag 25-02

Rustig aan werd iedereen tegen 8.00 uur wakker. Om 9.00 uur rustig ontbijten en daarna gebruik maken van Jozef zijn wifi, om verhaaltjes te plaatsen op internet :-)

Jozef liet ons deze ochtend zijn geboortedorp zien en vertelde daar over het houtsnijwerk op de typische Saramaccaanse huisjes zonder dakgoot waardoor het nu op een soort terpje staat, omdat het water is weggespoeld. Over de oude telefooncel, de pers met motor en de rasp gemaakt van een blikje voor cassave, de kostgrondjes en de vergaderzaal. We mochten bij de zus van Jozef in haar huis kijken, hoe keurig alles langs de wand en het plafond is opgehangen. Dat is de trots van de vrouw. Hoe meer spullen en hoe netter opgeruimd en schoongemaakt, hoe meer aanzien.
Ondertussen liepen de kinderen steeds met ons mee en wilden opgetild worden en ons haar voelen.
We kregen uitleg over het leven, opgroeien en de gewoontes hier. Echt anders, o.a. dat men elkaar (bijna) niet aankijkt als men met elkaar spreekt.

Na de rondleiding stond alweer een heerlijke lunch klaar met bakbanen en kleine pannenkoekjes.
De rest van de middag was het relax time. Jozef had hangmatten opgehangen waarin we heerlijk konden lezen, Ger en de kinderen gingen nog zwemmen in de Suriname rivier en Maaike natuurlijk aan het eind van de dag voetballen met de kinderen en Jozef.
Grappig Surinaams: ‘Hoe heet jouw naam’. ‘Ik weet het zeker denk ik”.
Na het eten sloten we de dag af met een spelletje kaart en het ordenen van de foto's onder toeziend oog van alle kinderen. Je leeft hier midden in het dorp en bent overal bij betrokken. Je krijgt op deze manier het dorpsleven mee.

De laatste verhaaltjes mogen plaatsen :-) Ook nog foto's toegevoegd bij het verhaaltje van Ston Island (piranha's).

• 26 Februari 2017 - 09:35

Jeffrey:

Prachtig om te lezen en de foto's te zien
    Geniet er van!

Wil je Sander ook toevoegen?
    Sanderbogema@hotmail.com

Groetjes van ons X

• 26 Februari 2017 - 11:19

Christien :

Hoi vakantiegangers. Beetje laat begonnen met het lezen van je reisverslag! (had eerst niet door dat jij het was Lianne... dat krijg je dus als je niet meer werkt!) Wat een geweldige reis en ervaring! Wens jullie nog een prettige voortzetting en heel, heel veel plezier! Geniet ervan, groetjes Christien.

• 26 Februari 2017 - 12:28

Caroline:

Wat leuk om jullie reis zo een beetje mee te kunnen volgen, wat een avontuurlijke vakantie! Genietze daar en pas op dat Manoeska niet te ondeugend wordt ;) Groetjes Caroline

• 26 Februari 2017 - 13:13

Hillie:

Geweldig om een dag onder de dorpelingen te leven, en zo ook de familie van jullie gids te leren kennen.
    Hun leefwereld ervaren, heel speciaal!

Steeds weer een prachtig reisverslag Lianne!
    Ik geniet er van!

• 27 Februari 2017 - 11:41

Janny Zwiggelaar:

Hoi allemaal. Wat weer een heerlijke avontuurlijke vakantie. En wat fijn dat we het allemaal weer mee kunnen maken door de verhalen en foto's. Nog veel plezier!!

• 02 Maart 2017 - 19:16

Marjan T:

Ik sluit me graag aan bij de vorige reacties. Geweldig dat jullie dit met elkaar kunnen doen. En superleuk om te lezen.