Fungu eiland - Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu Fungu eiland - Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu

Fungu eiland - Paramaribo

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne

04 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

Fungu eiland terugreis, vrijdag 03-03

De laatste nacht in de hangmat. Met weemoed. Het is heerlijk slapen in de hangmat, lekker fris in de mooie natuur! Op onze eigen bovenverdieping wat wil je nog meer!
Voordat je in de hangmat ligt vergt echter wel enige voorbereiding. Je doet een shirt met lange mouwen en pyjamabroek, of iets wat daarop lijkt aan. Dan leg je alle spullen die je nodig hebt in je hangmat. Je wurmt je onder de klamboe door (op Fungu eiland niet voor de muggen, maar tegen de kou). Dan ga je in de hangmat zitten, wurmt je in de lakenzak en legt alvast een warm vest, je omslagdoek o.i.d. en sokken klaar voor als het koud wordt. Voor de liefhebber nog iets dat als een kussentje kan dienen. Dan zoek je een veilig plekje voor je (hoofd)zaklamp en bril. Dan komt het belangrijkste je gaat schuin in je hangmat liggen en benut de hele breedte van de hangmat (ze zijn hier erg groot. Je ligt daardoor wat rechter in de hangmat. Desgewenst oordoppen in doen en hopen dat je ’s nachts niet hoeft te plassen….

Om 9.45 voeren we weg van Fungu eiland. De lokale gids (en beheerder) zwaaide ons uit. We gingen weer naar de tweede hands lucht volgens hem!
Veilloos loodste de bootsman ons door de grote sula (stroomversnelling). De bootsman is net zo lang als ons op het eiland gebleven en heeft ons ook steeds naar de overkant gebracht voor de wandelingen. Je moet er iets voor over hebben om bootsman te zijn.
We zagen rode en blauw/gele Ara’s overvliegen. 2 rode heel dicht bij. Jammer genoeg had ik toen mijn fototoestel niet paraat.
Halverwege moest de bootsman de tank bijvullen, daarna duurde het even voordat hij de motor weer aan de gang kreeg, maar gelukkig kwam het goed. Niet dat we er van in paniek raakten. Onze (top!) gids Dustin was ook monteur wisten we en inmiddels hadden we ook al gemerkt (van de kajaktour dat hij weet wat hij doet).
De tocht duurde 2,5 uur. Denk niet dat dit afzien is (nou ja voor je staartbotje wel, gelukkig kun je op de reddingsvesten zitten), maar verder is het genieten. Heerlijk varen op de rivier en genieten van de geluiden en dieren om je heen niet wetend wat je te zien krijgt.

Bij aankomst in Witagron hadden we nog maar net de spullen uitgepakt en aan onze maaltijd begonnen (die de kok nog ’s ochtends had gemaakt) of de taxibus was er al. We moesten direct instappen en in de auto verder eten, want de problemen met de brug waren er nog steeds. De chauffeur was bang als we niet direct gingen dat we weer een poos moesten wachten.
Aangekomen bij de brug, was de laatste auto naast de planken gereden en stond klem… Er was een gedeelte van de brug open en om daarover te komen moest je over de planken rijden…. Hoe ze het hebben gedaan weet ik niet, maar ze hebben de auto losgekregen (we hoefden niet lang te wachten) en toen mochten wij er over lopen. Nou Lianne vond het lopend nog eng over de planken…(was ongeveer een meter). Onze taxichauffeur reed er probleemloos over en gingen we in 1 streep door naar Paramaribo. We waren daar ongeveer om 17.00 uur.
We bedankten Dustin (gids) en Michael (kok) voor hun goede zorgen! Het was echt top! Net als Jozef deden ze er alles aan om het ons naar de zin te maken. Michael kookte speciaal voor Maaike en Frank hetgeen ze graag wilden.

Bij Zin alle natte kleding eruit en relaxen. Helaas had Frank voor zijn gevoel iets in zijn oog gekregen tijdens de boottocht. We konden toen niets in zijn oog vinden, maar het oog bleef maar tranen en het werd steeds roder. Gevraagd bij Zin waar een dokter in de buurt te vinden was. Op advies van haar naar het St. Vincentius ziekenhuis gegaan. Dit ziekenhuis zit ongeveer 2 minuutjes lopen van Zin ressort. We werden daar direct prima geholpen. Het oog werd goed bekeken en gespoeld. De arts kon niets meer vinden, maar dacht wel dat het hoornvlies iets beschadigd was, of dat er een bacterie in zat. We kregen een recept mee voor oogdruppels. Ze hadden al even gebeld naar de apotheek dat wij er aankwamen en ze zouden voor ons openblijven. Top geregeld snel geholpen en de medicatie doet zijn werk. Het oog traant minder.
Eten bij Zin en alle mails etc. beantwoorden… Morgen een relaxdagje. Shoppen, zwembad en niets doen.

P.S. Het internet is helaas te slecht om de filmpjes van Frank te plaatsen.

• 04 Maart 2017 - 22:37

Marjo:

Geniet van jullie verhalen!

• 05 Maart 2017 - 09:31

Janny Zwiggelaar:

Hoi allemaal. Weer een heerlijk verslag. Vooral de hangmatuitleg!! Zo en nu heerlijk een poosje relaxen. Trouwens, leuke broek, Lianne :)

• 05 Maart 2017 - 11:39

Dick En Anita:

het is weer genieten van jullie verhalen en foto s