Cango Caves Swartbergpass 7-3 - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu Cango Caves Swartbergpass 7-3 - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu

Cango Caves Swartbergpass 7-3

Blijf op de hoogte en volg Lianne

07 Maart 2018 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Cango Caves - Swartbergpas woensdag 7-3

Om 10.00 begon de rondleiding in de Cango Caves, door een zeer bijzondere gids met een wel heel hoog stemmetje.
De grotten op zich waren erg mooi met stalactieten (hangen aan het plafond) en stalagmieten (staande zuilen). We hadden echter de adventure tour moeten doen, want deze basic tour was mooi, maar ook saai voor de kinderen. Helaas was de basic tour voor ons geboekt en konden we het niet meer omboeken. Bij de adventure tour moest je door smalle doorgangen kruipen en nu ging je over de gebaande paden met een hoog grijs gehalte.

De Cango Caves zijn universeel erkend als Zuid-Afrika's grootste natuurwonder. Ze liggen dicht bij de beroemde Swartberg pas, bevindt zich een plooi waarin 100 miljoen jaar geleden zich mineralen hebben gebundeld tot kristallen.
De San (Bosjesmannen) gebruikten de grot als schuilplaats. Getuige hiervan zijn de vele rotsschilderingen aan de ingang, waarvan de meeste ondertussen uitgevaagd zijn of vernietigd. De schilderingen reflecteren de jacht van de San in de Cango Vallei. De ontdekking van de grotten kwam er pas in 1780 toen een herder, die aangesteld was door een lokale boer (Jacobus Van Zyl), op zoek was naar zoek geraakt vee. Van Zyl nam acht van zijn slaven mee en liet zich 10 meter afzakken in de grot via een touw. Met enkel een olielamp als lichtbron kwam hij terecht in (de Van Zyl zaal) een zaal van 98 m lengte, 49 meter breedte en 15 meter hoogte. In 1973-1975 zijn pas alle gangen van de grotten ontdekt.
Het gedeelte dat opengesteld is tot het publiek is 760 meter lang. De temperatuur van de grot blijft op een constante 18 graden Celcius met op sommige plaatsen een luchtvochtigheid van 91%.

Na de Cango Caves reden we de Swartsberg pas. Een route met prachtige vergezichten en diepe kloven met metershoge rotsen. Helaas bovenop de pas zaten we in de mist.
In Prince Albert lekker geluncht in de Lazy Lizard. Hier was WiFi dus kon iedereen zijn mailtjes beantwoorden etc. Via Klaarstoom en Rust weer naar Oudsthoorn.
Onderweg kwamen we van alles tegen. Een schildpad die overstak en we even geholpen hebben en diverse apen. De schildpad krijg je met dat tempo wel op de foto, met de apen ligt dat even anders…

Auto’s gezien met grappige nummerborden. Een auto met het nummerbord Madmacs een vrachtwagen met moving grain is our game en voor Dick Eefting stond hier ;-) een auto met nummer bord: Dikkie auto.
Tussen Rust en Oudtshoorn en naar onze tent rij je in een vallei en zie je de boeren koren maaien.
Er lopen schapen, een paar koeien, maar heel veel struisvogels. Oudtshoorn staat bekend om de struisvogelfarms. Morgen gaan we daar maar eens langs lopen.

In Oudtshoorn eten ingeslagen voor de braai en zo vloog de dag weer voorbij. Nu huiswerk maken, foto’s uitzoeken verhaaltjes schrijven en wat werken.

PS Gisteren nog vergeten te vertellen. Tijdens het snowboarden verloor Frank zijn bril en toen hij zijn bril weer had miste er één glas. Dat leverde een grappig plaatje op (zie foto bij het verslag van gisteren). Bril is inmiddels weer gefikst.

• 07 Maart 2018 - 21:34

Hillie:

Weer genoten van jullie prachtige belevenissen :)!

groetjes,
    Hillie