Munduk trekking 22-02 - Reisverslag uit Munduk, Indonesië van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu Munduk trekking 22-02 - Reisverslag uit Munduk, Indonesië van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu

Munduk trekking 22-02

Door: Lianne

22 Februari 2013 | Indonesië, Munduk

Vanochtend was het droog! We gingen ontbijten en er kwam langzaam aan meer zon :-)

We konden nu in het restaurant genieten van het prachtige uitzicht over de rijstevelden, de warmte èn de zon.
Om 9.00 begonnen we de trekking. Onze gids, Andy, vertelde heel veel over allerlei vruchten, kruiden en planten zoals kruidnagel, pepers, lemongrass, salie, kamille, cacao, avocado’s, mandarijnen, bananen, doerians, zoete aardappelen, laurier, kokosnoten, etc. groeien hier gewoon langs de weg oftewel de paadjes. Heel interessant.
Nootmuskaat wordt hier veel verbouwd, omdat het klimaat er goed voor is evenals hortensia’s. Hortensia’s worden gebruikt voor in de offerbakjes. De nootmuskaat zit binnen in een vrucht. We hebben een pit meegekregen. Ze halen de nootmuskaat met bamboetrappetjes uit de boom.
We hebben slangenfruit geprobeerd en dat was lekker! De buitenkant van het slangenfruit ziet er uit als een slang, vandaar zijn naam.
We liepen door de rijstevelden, net zo groen als een Deutz, buurman Dick ha, ha.
Andy vertelde dat de oud Balinese rijst 1,5 meter werd en maar 1 x per jaar geoogst kon worden. Tegenwoordig is de rijst veel korter en kan de rijst 3x per jaar geoogst worden.
Hij liet ons ook zien hoe koffie geënt wordt. De koffieboom wordt namelijk erg hoog. Door de boom af te zagen en een jonge ent daarin plaatsen met een plastic zakje er omheen, groeide de ent aan. Daardoor kreeg je een mooie lage koffieboom en kan de koffie makkelijk geoogst worden.

De wandeling was prachtig, maar ook wel pittig heuveltje op heuveltje af en zo nu en dan glad dus oppassen geblazen. Frank vond het op een gegeven moment wel genoeg, maar heeft vol gehouden.
Op het eind kwamen we bij een waterval dicht bij ons hotel. We horen de uitloop ook ruizen als we bij onze cottage zitten. Hier konden we even afkoelen met de voeten in het water. We konden er zwemmen volgens Andy. De meiden wilden zwemmen en waren er klaar voor, maar het water was wel heel erg ondiep. Het bleef dus bij pootje baden.

Om 13.00 waren we weer bij het hotel en nog steeds droog en af en toe de zon en een licht briesje. Heerlijk weer! Gelukkig dat we gisteren niet de trekking hebben gedaan! Het was erg leuk en interessant om te doen. Naderhand lunchen, heerlijk uitrusten en zowaar een beetje verbrand.

De cottage waarin we slapen heet Puri Lumbung cottages. En ook hier een heel dikke spin gezien in het bosje tegenover de cottage De cottages zijn geïnspireerd op het model van oude Balinese rijstzolders, van hout en bamboe. Op de bovenverdieping is een slaapkamer met terras, beneden een badkamer (gedeeltelijk in de open lucht, afgeschermd met muskietennet). Vanaf het balkon heb je een mooi uitzicht op de rijstvelden en in de verte de zee.

Morgen vertrekken we naar Pemuteran. Dit ligt aan zee. Hier gaan we snorkelen.

• 25 Februari 2013 - 21:56

Thijs:

die mensen klimmen dus op een trappetje van 8/9 meter hoog breekt de bamboe nooit maar met die douches technisch gezien kan de buurman naar binnen kijken lekker veel privacy |-;

• 26 Februari 2013 - 12:54

Lianne Zwaan:

Hé Thijs, ze hebben hier wel pantoffels om de buurman mee weg te slaan hoor :-)!!, dus dat is niet zo'n probleem. Groetjes, Frank :-)