Tirtagangga Baturmeer, Pura Besakih, 27-02 - Reisverslag uit Tirtagangga, Indonesië van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu Tirtagangga Baturmeer, Pura Besakih, 27-02 - Reisverslag uit Tirtagangga, Indonesië van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu

Tirtagangga Baturmeer, Pura Besakih, 27-02

Door: Lianne

27 Februari 2013 | Indonesië, Tirtagangga

Vanochtend vertrokken we om 9.30 voor een lange rit naar de andere kant van het eiland.
Frank en Maaike hadden de film al snel weer aan (Inge keek niet mee want zij wordt er misselijk van).

Na 2 uur rijden waren we bij het Baturmeer en gingen we iets drinken in Penelokan met een prachtig uitzicht op het Baturmeer en de vulkaan Batur! We hadden geluk, want we hadden perfect weer! We zagen de Batur zonder wolk. De Batur is niet de grootste vulkaan, maar wel de meest actieve. Hij wordt omringd door een spectaculaire krater, wat erop duidt dat hij ooit veel groter was. De kop is er tijdens een uitbarsting afgeschoten. De afgelopen 200 jaar is hij meer dan 20 keer uitgebarsten

Na nog een uur rijden waren we bij de Besakih tempel. Daar mochten we alleen naar binnen met een sarong. Gelukkig hoefden Maaike en Frank nog geen lange sarong want die hadden we niet bij ons, maar Frank wilde dat ook absoluut niet.
De Besakih tempel is een groots complex met wel 35 tempels, verdeeld over zeven over elkaar heen gestapelde terrassen, op de hellingen van de Gunung Agung de hoogste berg van Bali. Het is de grootste en belangrijkste tempel voor de Balinezen.
De Balinezen geloven dat hier de geesten van hun voorouders leven. De tempel is in de late 8ste eeuw opgericht. Tijdens de aardbeving van 1917 werd het complex op twee schrijnen (torens) na geheel verwoest. In de 20ste eeuw werd het gedeelte voor gedeelte gerenoveerd. Bij de ingang op de grote trap staan rechts de Kwade Geesten (beelden met een boeventronie) en links de Goede Geesten (met een zacht sereen gelaat)
De belangrijkste plek van de tempel is de binnenplaats met een driedubbele lotusschrijn gewijd aan drie hindoegoden Brahma (vuur, schepper), Shiva (wind, vernietiger) en Vishmu (water, beschermer).
De daken van clantempel zijn met zwarte palmvezels en vergulde dakpunten gerestaureerd.
De hoge meru (pagodes) zijn schrijnen voor vergoddelijkte koningen, voorouderlijke geesten en natuurgoden.
We waren verplicht een gids te nemen. De gids vertelde o.a. dat de bevolking verdeeld wordt onder vier kasten. In volgorde van belangrijkheid: priesters, koningen, burgers en als laatste de boeren. Jullie snappen wel dat wij deze kasten indeling niets vinden ;-)
De pagoden hebben meru’s van stro waarvan het aantal overeenkomt met de kaste van de gelovigen. Zo is een pagode met een meru de plaats waar de allerlaagste kaste komt bidden, terwijl die met elf meru’s voorbehouden voor de prinselijke families.
Een crematie is een groots gebeuren, zoals we al eerder schreven. Het blijkt dat priesters en koningen altijd alleen gecremeerd worden. Burgers worden vaak en zeker boeren gezamenlijk gecremeerd. Het lichaam wordt dan wel eerder gecremeerd, maar de ceremonie is dan later gezamenlijk met anderen dit natuurlijk i.v.m. de kosten.

Het was warm bij de tempel en de kinderen vonden het wel genoeg. We reden een klein stukje om te gaan eten. De chauffeur wist een mooi plekje en dat was het! We aten in Rendang bij Mahagiri met uitzicht op prachtige rijstvelden, echt schitterend!! Hier is ook een resort bij, een prachtige plek!
Onderweg nog vers Balinees fruit gekocht (een soort lychees, rampuntang genoemd en is zoeter, passievrucht, banaantjes en mandarijnen). Er ontstond natuurlijk weer een levendige handel…

Naderhand nog anderhalf uur rijden en toen (17.00 u) waren we bij de homestay in Tirtagangga. We logeren bij een familie die 5 kleine kamers op hun ‘erf’ hebben. Een soort minihotel volgens Frank. Het uitzicht is prachtig, we kijken uit op een dal met rijstvelden. De kamers zijn sober maar voldoen. De familie is vriendelijk en kan goed koken :-). En er is dus internet!

Morgenvroeg gaan we met de man des huizes een wandeling maken door de rijstvelden.

P.S. Jannie, het huiswerk wat Inge moet maken valt t.n.t. wel mee. Ze moet wel proefwerken inhalen. Gelukkig heeft ze ook al een aantal vooruit gemaakt.
Het boek dat ze moet lezen heet Jehanne van Simone van der Vlugt en helaas ze vond het geen leuk boek.

• 27 Februari 2013 - 14:49

Ina:

Hallo Lianne,

Je bent vandaag al een paar keer in onze gesprekken naar voren gekomen. Béan en ik zijn heel druk bezig geweest om alle tentamens voor de inspectie in orde te krijgen.
    Maandag middag hebbel alle leden van de ontwikkelgroep hard gewerkt. En daarna was het de beurt aan Karing en Judith. Dank zij hun inspanningen hebben we vandag alles af gekregen.
    Kunnen we nu even uitpuffen en genieten van jullie belevenissen.

Groetjes Béan en Ina

• 27 Februari 2013 - 17:57

Henriette:

Wat een fantastische reis en wat beleven jullie veel
    Geniet er maar lekker van!!
    groetjes Henriette

• 27 Februari 2013 - 18:16

Marijke:

Wat is het toch leuk om jullie verhalen te lezen.
    En wat ben ik jaloers op jullie temperatuur! Het is hier nog steeds onder 0. Brrrrrrrrrr

Er was vandaag geen handbaltraining ivm schoolhandbal in Angelslo. Maar dat zegt niets, vorige week hadden ze ook niet getraind, en toch gelijk gespeeld. Marleen zei over zondag: " Hennie denk nu dat ik Inge ben, geloof ik." Haha.

Heel veel plezier nog. Groetjes, Marijke

• 27 Februari 2013 - 19:53

Geke:

Hoi allemaal!!
    Wat mooi dat we zo met jullie mee kunnen leven!! Ik heb ook al geprobeerd om een paar van jullie foto's te bewaren (die van de sawa's en rijst velden), want op school doen we het over fairtrade rijst, en hoe het verbouwd en waar het verbouwd wordt. Wanneer zijn jullie weer thuis? (ik denk nl dat de kaartjes voor de verjaardagen van Frank en Inge (die nu nog hier liggen....oeps..) er achter aan komen!!)
    x Geke
    Nog heel veel plezier (je wil natuurlijk nog niet aan huis denken..)

• 27 Februari 2013 - 23:04

Riet Van Der Steen:

Hallo familie,
    wat is het leuk om zo de geschiedenis van Bali te beleven met jullie ! Ik ben heel benieuwd naar je masker Frank . Nog veel genieten samen .
    Groetjes Riet.

• 28 Februari 2013 - 10:14

Lianne Zwaan:

Ik doe hem wel een keer op. Maar schrik niet !