Fungu eiland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu Fungu eiland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu

Fungu eiland

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne

04 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

Fungu eiland dinsdag 28-02

Maaike en Ger hadden niet zo goed geslapen vanwege de zonnebrand. Dat was wel jammer, want het waren goede bedden. ’s Nachts had het veel geregend, maar tegen de ochtend was het droog, nog wel grijs.
Ger ging broodjes en drinken halen, wij gingen pakken en nog wat foto’s plaatsen (dank Nanda voor het regelen!).

Om half 9 kwam tour box, met Dustin ons ophalen. We vonden het heel erg leuk dat Dustin met ons mee ging, hij was ook met ons mee bij de Coesewijne kajaktocht.
We stopten bij de markt in Lelydorp om nog wat groente en fruit te halen. Tot onze verbazing zag Ger daar zwarte nachtschade! Zij eten dat als groenten…
De markt zag er prachtig uit, zo mooi ze al die groente en fruit uitstallen. Het fruit is hier heerlijk, zo zoet en sappig. Tijdens de kajaktocht hadden we pompelmoes geproefd en dat vonden we erg lekker, dus ook nu hebben we pompelmoes gekocht. Natuurlijk ook de bananen- en cassavechips.

We gingen gedeeltelijk dezelfde weg als naar de Coesewijne rivier, alleen reden we nu de bauxietweg door tot aan Witagron (geeft mooi gekleurde auto’s..) Onderweg merkten we weer dat we in Suriname zijn. De brug was in reparatie. De palen van de brug waren verrot en deze werden vervangen. Er mocht geen vrachtverkeer over. Personenauto mocht wel aan één kant van de brug. Toen wij er waren hadden de heren net pauze, wij dus ook…. No span!
De heren hadden een kamp met hangmatten, daar verbleven ze gedurende de week. Na zo’n kwartier/twintig minuten mocht de auto er over en wij mochten er over lopen.

Om 14.00 waren we in Witagron en gingen we lunchen. Vanaf hier gingen we met de korjaal verder over de Coppenamerivier
Het was weer een intercity boot. 75 pk dit keer, die hadden we nog niet gehad. Toen ik een opmerking maakte over de motor en dat we nog niet gevaren hadden met 75 pk, glom de bootsman helemaal.
De korjaal ging inderdaad snel maar we hebben ook de dubbele afstand afgelegd, omdat de bootsman steeds van links naar rechts moest varen om de stenen te ontwijken.
Het zag er steeds dreigend uit, maar we hebben het droog gehouden! Het was erg warm, gelukkig merk je dat niet als de korjaal vaart. We hadden wel sjaals om niet verder te verbranden.
Door de wind waaide de pet van Ger af, maar de bootsman draaide snel de korjaal en de pet weer terug (toch zo droog hier ;-))

Onderweg zagen we doodskopaapjes, en een groep brulapen, dat was prachtig om te zien. Er hing een groep van 5 brulapen in de boom. Daarna zagen we nog een brulaap alleen in een boom. Die konden we goed zien, het leek net alsof hij naar ons (gekke toeristen) zwaaide. We hebben de brulapen en bosvarkenpoep geroken.

Op een klein rotseilandje hadden we een korte pauze, zagen we nog een kreeftje en om 17.30 waren we op Fungu eiland in het centraal natuurreservaat.
Wij hangen met onze hangmatten helemaal boven (super plekje) in het Stinasu-onderzoeksgebouw met prachtig uitzicht over Raleighvallen. Het gebouw is helemaal gebouwd van hout. De trappen van boomstammen, heel mooi. Het gebouw is open, waardoor de wind als airco dient.
We hadden bakove (banaantjes) mee om te geven aan de doodskopaapjes. Dat wisten ze precies. We kwamen aan en ze kwamen massaal aan om stukjes banaan te eten. Hier was Maaike o.a. voor gekomen! Wat ontzettend gaaf. Ze wenste dat Romy er ook was.

Er zijn hier ook veel zwartkopgieren. De vogel heeft inderdaad een naargeestige uitstraling.
Nog even zwemmen en daarna had de kok het eten klaar. Hollandse kost. Aardappelen, rookworst, kool en kouseband. Zelfs Frank lustte dit! Helaas had hij nog erg last van zijn keel, waardoor het slikken lastig ging.
Dustin maakte warme citroen thee met suiker voor hem. Dat moet helpen!
Na een potje kaarten, onder het geluid van krekels en kikkers, op tijd de hangmat in. Morgen gaan we om 9.00 uur vertrekken naar de Voltzberg en de moedervallen. Tocht van 14 a 16 km.