Alweer vertrekken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu Alweer vertrekken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu

Alweer vertrekken

Blijf op de hoogte en volg Lianne

06 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

Paramaribo zaterdag 04-03, zondag 05-03, maandag 06-03

Zaterdag eerst genoten van een simpel ontbijt bij guesthouse Zin (toast met gebakken ei), maar kost ook bijna niets.
We zijn naar de markt geweest. Daar typische Surinaamse gerechten gekocht. Onze favoriete bananenchips, pompelmoes (soort grote grapefruit), een watermeloen en voor Maaike en Lianne een kokosnoot voor de melk.
Geshopt, de laatste souvenirs gekocht (o.a. leuke tassen voor de hangmatten) een schaafijsje gegeten (soort slush puppy). Pindasoep gegeten bij Souposo en wie is de mol gekeken via uitzending gemist.
Met Frank zijn oog gaat het heel goed, hij heeft er eigenlijk geen last meer van.
Jozef kwam nog langs om een tasje terug te geven. Nog wat gedronken en nu echt afscheid genomen.

De volgende ochtend fietsen gehuurd bij Zus&Zo. Frank bleef bij Zin.
We fietsten om 9.30 richting Peperpot. Daarvoor moesten we eerst van de waterkant naar Meerzorg varen (over de Suriname rivier). Fietsen in de korjaal en varen. We kwamen langs het wrak de Goslar.

(De Goslar is een Duits koopvaardijschip dat in 1940 tot zinken is gebracht in de Suriname-rivier bij Paramaribo. Het wrak is nooit geborgen en ligt sindsdien op een zandbank in de rivier, waardoor het goed te zien is vanuit de stad. Het is een stille getuige van de Tweede Wereldoorlog in Suriname. Na de bekendmaking in 1940 dat Nederland in oorlog was met Duitsland, werden er in de Nederlandse kolonies Duitse koopvaardijschepen tot zinken gebracht, zo ook in Suriname. Echter, op het moment dat de daar gelegerde Nederlandse militairen de Goslar tot zinken wilden brengen, namen de Duitse koopvaarders het heft in eigen handen en lieten hun schip zinken om te voorkomen dat de Nederlanders het in handen kregen. Bron Wikipedia).

We hadden mooi zicht op de Wijdenboschbrug (je mag met de fiets niet over deze brug).
Vanuit Meerzorg fietsten we langs oude kolonies naar Peperpot. Het natuurreservaat Peperpot is 1730 hectare groot en behoorde tot de meest bloeiende koffie- en cacao plantage van Suriname. De bomen, vaak overwoekerd, staan nog steeds op de plantage. In tegenstelling van wat je zou verwachten is er nooit peper verbouwd. Tot 1997 is op deze plantage nog wel citrus verbouwd.
De directeur- en onderdirecteurswoningen zijn oorspronkelijk gebouwd in de 19e eeuw. De directeurswoning is in 2009 volledig gerenoveerd. De opslagloods met de droogvloeren de koffiefabriek, waar de koffiebonen gedroogd werden alvorens ze naar Nederland verscheept werden, zijn ook nog aanwezig. Nog niet gerenoveerd.
We mochten ook over de kampong (wooncentrum) fietsen. Daar zag je de huisjes van de contracteerde Javanen van destijds. De woningen worden nog steeds bewoond. Het geeft goed weer hoe men destijds gewoond heeft. Het slavenverblijf zagen we later op de maquette bij het kleine museumpje. Ze willen het nog verder opknappen, dat zou mooi zijn. Het is raar idee dat hier de slavernij hoogtij heeft gevierd.

We fietsen door natuurpark Peperpot over de Mopentibo trail terug. Dit pad loopt door het natuurreservaat Peperpot en je waant je weer in de jungle. Maaike zag een grote hagedis, een slang en we zagen de doodskopaapjes allemaal. We hadden geluk we zaten net op een bankje onder een afdakje toen het begon te regen. Dit jaar sowieso veel geluk gehad met de regen, steeds op de juiste momenten.
Op het pad zette Ger nog even aan toen hij door een plas reed en toen brak zijn trapper af… Daarna Maaike op de fiets gezet en haar maar steeds getrokken. Gelukkig was het toen nog ongeveer 6 km van de 20 km.
Op de korjaal terug stond er flinke wind en schommelden wij er flink over. Het is maar een tochtje van hooguit zo’n 10 minuutjes (alleen de Suriname rivier over) dus erg was het niet.

Om 14.30 waren we terug en gingen we samen met Frank even wat drinken met wat lekkers. Daarna ons vermaakt bij Zin (o.a. huiswerk maken, verslag typen etc.) Het huiswerk is tussendoor toch echt gemaakt. Lianne heeft vier boeken uit, dus niet alleen actief geweest.
De dagelijkse werkelijkheid komt er weer aan. Net fietsen ingeleverd, straks pakken (het regent, dus mooi weer er voor). Vanmiddag naar Zanderij om te vliegen. Om 19.30 vertrekt ons vliegtuig, om 8.15 zijn we als het goed is op Schiphol.

We hebben een ontzettend gave vakantie gehad in Suriname. We zouden zo weer gaan (er is nog zoveel te doen en te zien). Als je van avontuur en natuur houdt is het een geweldig land!!!

• 06 Maart 2017 - 18:16

Marjan DJ:

Het was weer superleuk om mee te lezen. Mooie plaatjes ook! Ik ga ook weer binnenkort. Maar dat merk je wel Lianne ;-)

• 21 April 2017 - 17:05

Margriet:

Heb ik toch nog heerlijk kunnen genieten van jullie verhalen!! Prachtig en spannend allemaal! Veel gezien en heel veel in de natuur.
    Schitterende foto's, ben benieuwd naar het fotoalbum wat je gaat maken Lianne!
    Film al gezien van Tuintje in mijn hart? Heel herkenbaar met de foto's!