Hagedissen en snorkeleiland - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu Hagedissen en snorkeleiland - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu

Hagedissen en snorkeleiland

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne

01 Maart 2010 | Panama, Bocas del Toro

Grote hilariteit vanochtend.
Frank deed zijn ogen open en zag twee mini hagedissen boven zijn hoofd. Veel gegil vanuit hun kamer.
Nadat we ze overtuigd hadden dat de beestjes niets doen hebben we ze op de foto gezet en daarna eruit gezet.

Terwijl jullie dag begon met school begon onze dag als een grijze dag met regen. Dus in eerste instantie de plannen voor Red Frog maar uit het hoofd gezet, in het hotel gebleven en daar 'huiswerk' gemaakt en lekker gezwommen. Je kunt namelijk in het zwembad zwemmen in de regen, terwijl je op de stoelen onder een afdakje droog zit. Warm blijft het wel dus dat is geen probleem.

Tegen 10.30 klaarde het echter op en zijn we er toch op uit getrokken.
Zodra je uit het hotel stapt komen de mensen op je af die je mee willen hebben in de taxi of in de boot. Ook dit keer. Na overleg met deze jongen besloten we vandaag naar een snorkeleiland te gaan en dan morgen naar Red frog in combinatie met een Dolfijnentocht.
Op het Red Frog eiland kon je namelijk niet snorkelen en we hadden alle snorkelspullen bij ons.

We voeren nu naar een eilandje met praktisch geen strand, maar wel veel koraal en vissen. Onderweg Pelikanen gezien.
Ook dit keer hoegenaamd geen toeristen. Heel af en toe kwam er een bootje van waaruit een paar mensen gingen snorkelen.
Je ziet hier trouwens geen toeristen met kinderen. We zijn daardoor wel eens een bezienswaardigheid.

Op het eilandje was het nog glad van de regen en er lagen veel stenen. Frank gleed flink uit op de stenen en deed zich ongelofelijk zeer aan zijn knie. Hij moest even liggen, i.v.m. de pijn en er kwam een enorme buil op. Zijn knie gekoeld en later met arnica gesmeerd.(Nu heeft hij er alleen nog last van als je er aankomt).

Na 3 uur snorkelen, schelpen zoeken en spelen werden we weer opgehaald. Nu zitten we aan het zwembad in het hotel in de zon, want het is uiteindelijk een hele zonnige dag geworden.

Na de eerste cultuurshock is het hier heerlijk en bijzonder! We beginnen te begrijpen hoe het hier werkt en dat je dan op unieke plaatsen komt (dat je eten en drinken mee moet nemen, omdat er op die kleine strandjes niets is). Ook de muffe lucht in de hotelkamers went.
Het hotel is verder wel schoon en de kamers zijn ruim, dus dat maakt het weer goed.
Het eiland is ooit ontdekt door Colombus (1542). Daarna kende het welvaart door de bananenplantages. De company bouwde huizen, restaurants, scholen, ziekenhuizen voor de werkers (in koloniale caribbean architecteur). Door de bananenziekte verdwenen veel plantages en de company. Daardoor verloor het eiland zijn welvaart en verpauperde het (wat je nu nog kunt zien). Door de toerisme komt de welvaart nu weer wat terug.
Je ziet hier op het eiland veel rasta's, surfers en hippies. Veel reggae kleuren en muziek. Toen Ger vanmiddag alleen even naar de winkel ging werd hem wel 3 x drugs aangeboden. Als gezin heb je daar geen last van. Je voelt je sowieso niet ongemakkelijk. Don't worry, be happy.

Morgen op pad naar de dolfijnen en Red Frog. Zullen we dan nu dolfijnen en rode kikkers zien?

• 01 Maart 2010 - 22:12

Margot:

Wat ziet het er toch geweldig uit! Niet te geloven dat het bij jullie zo lekker warm is, terwijl het hier koud is en af en toe zelfs hagelt.
    Leuk hoor, zo'n reisverslag. We blijven jullie volgen! Hoe is het met de muggen? Heb je de netten nog nodig gehad?
    Groetjes!

• 02 Maart 2010 - 09:51

Fam. Grobbe:

Beste allemaal, het ziet er allemaal heerlijk & herkenbaar uit. Temperatuur lijkt me ook prima. In Maleisie was het soms te warm (34-37C). We zijn gisteren net thuis gekomen om 6.45 uur op schiphol. Laurens ging daarna naar school. Om 20.00 uur konden we niet meer wakker blijven en gingen we naar bed. Maar dan wel om 5.30 uur wakker... Nog even omschakelen dus. Geniet maar lekker van de vakantie. Groet, Henk Jan, Laurens & Marga

• 02 Maart 2010 - 13:00

Geria:

Leuk die verslagen elke dag.Ik kan me ook wel voorstellen dat de kinderen dat wel een beetje eng vonden die hagedis daar aan het plafond. Geraldine zou ook schreeuwen.De school is hier weer begonnen Geraldine had getrakteerd ze vond het best wel spannend.Wat heeft Inge daar een mooie schelp.(mag je die ook mee?? nemen.Verder is het hier koud alhoewel de zon zich ook wat meer laat zien.Groetjes van ons allemaal.ook van de poezen moest ik ook vermelden van Geraldine.

• 02 Maart 2010 - 14:29

Maaike:

Hallo,
    Wat spannend dat jullie morgen op dolfijnentocht gaan! Geweldig!
    Oh ja, die hagedissen vond ik ook niet zo leuk op Curacao hoor. Ik heb toen ook heel hard gegild!! Haha.. Heel veel plezier morgen!

Groetjes Maaike

• 02 Maart 2010 - 19:16

Marjan:

Ontzettend leuk zo'n reisverslag - voor ons nu en voor jullie later, dan weet je nog precies wat je gedaan hebt. Geniet lekker verder!

• 02 Maart 2010 - 23:24

Bert:

Mooi hoor, daar in Panama. Grappig van die hagedissen. Morgen worden de kinderen er waarschijnlijk weer mee wakker.
    Groeten uit Wageningen
    PS Vergeet niet te stemmen!