Dag van verrassingen - Reisverslag uit David, Panama van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu Dag van verrassingen - Reisverslag uit David, Panama van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu

Dag van verrassingen

Door: Lianne

07 Maart 2010 | Panama, David

Eerst uitgebreid genoten van ons laatste ontbijt in de prachtige lodge! Als traktatie nog een blauw paarse kolibrie en een kolibrie met een witte buik gezien.
Hans en Terry hebben ons vriendelijk uitgezwaaid.

We wisten niet precies wat we zouden gaan doen. We hadden gehoord van Paradise gardens, dus op weg daar naar toe. Het is een opvanghuis voor wilde dieren die verwaarloosd zijn door mensen die er uiteindelijk niet goed (meer) op pasten. Heel trieste verhalen lees je over de dieren die daar verblijven. Apen die vastgeketend hebben gezeten, een soort tijger die in zo’n klein hokje zat dat hij geen hoegenaamd geen spieren had en een kromme staart… Ook de tropische vogel handel is vreselijk! De handelaren bleken zelfs vogels om ze in de juiste kleuren te verven (dit overleven ze vaak niet) en lijmen ze vast op de stok om ze tam te laten lijken…
De doelstelling van Paradise gardens is om de beesten (in elk geval hun jongen) weer in het wild uit te zetten, helaas zijn sommige dieren zo getraumatiseerd dat dat niet altijd lukt. Daarnaast hebben deze mensen (Engelsen) tropische vogels als hobby (op de legale manier).
Het was erg leuk om er door heen te lopen. Prachtige dieren, vogels en een heel mooie tuin!
Paradise gardens werkt met vrijwilligers en de vrijwilligers legden ons ook van alles uit. Zo vertelden ze over een aap met baby’s op zijn rug. Deze baby’s zullen weer in het wild worden uitgezet. Ook mochten de kinderen een kaketoe met een stokje op het hoofd kriebelen, het beest genoot ervan.
We moesten aan Krista denken toen we hier rondliepen. Het zou net iets voor haar zijn om hier te werken! Mocht je nog geïnteresseerd zijn: www.paradisegardenspanama.com (Panama’s only wildlife rescue center).

Daarna op pad naar David naar de SIVO gasten. We zullen nu bij Edgardo overnachten (de andere jongen die bij ons heeft gelogeerd). We hadden echter in het boekje gezien dat er in Caldera een pré Colombiaanse tekening op een rots stond. Volgens Hans (de Nederlander van de lodge) was het niet echt de moeite waard, maar we kwamen er bijna langs. We konden het pad echter niet vinden.
Ook zouden er hotsprings zijn, die afslag konden we wel vinden. Langs een zandweg vol stenen gingen we 2,5 km op heuvel op heuvel af. We dachten er niet meer te komen (nergens, zoals gewoonlijk hier, bewegwijzering), dus gevraagd. We bleken op de goede weg. Het laatste stuk was zo stijl dat we de auto aan de kant lieten staan. Volgens een paar mensen (meer kwam je ook niet tegen, er was geen dorp in de buurt) was het nog 10 minuten lopen. Dit was een prachtige route! Alsof er nooit een toerist kwam. Toen we uiteindelijk ergens kwamen zat een Panamees op de steen en hij vroeg 2 dollar voor de Hot springs. Maaike mocht doorlopen. We vroegen ons af waar het was, want we zagen eigenlijk niets. We moesten het pad maar volgen. Daar vonden we een hutje waar je je kon omkleden en na wat gezoek vonden we de 3 hotsprings omringd door keien. Een handjevol mensen waren er en het was heel bijzonder. Het water was inderdaad heel heet. Zelfs ik vond het heet, terwijl ik van warm douchen houd. Daarna hadden we wel wat afkoeling nodig, dus zijn we in de aangrenzende rivier gegaan om af te koelen.
Het was heel bijzonder om dit te beleven, met ons vijfen, zo midden in the middle of nowhere! Zo puur natuur!

Vervolgens volgden we onze route naar de SIVO gasten, we waren al halverwege dus dat scheelde. Daar werden we rond 17.15 weer warm onthaald door Edgardo, Juan Diego, de ouders en zus van Edgardo.
We hebben een prachtige kamer met genoeg bedden en airco, want het was vandaag eens een droge dag! Wel veel wind, maar dat is wel lekker bij deze warmte.
Op dit moment wordt de BBQ al weer klaargemaakt en gaan we zo eten. Het is leuk om hun weer te zien en de kinderen hebben het reuze naar de zin (rijden al weer op de quad rond).
Morgen de rit naar Panama City. We kennen de weg, het hotel en weten dat het een mooie route is, dus dat komt wel goed!

• 07 Maart 2010 - 09:03

Ina:

Hallo allemaal,

Een paar dagen de laptop niet aangehad, dus was er voor mij veel te lezen. Ik kan alleen maar; Wauw zeggen. Wat is het daar mooi. En volgens mij heeft Maaike er een hobby bij. Meid wat kun jij mooie foto's maken.

Nog veel plezier de komende dagen.

Ik ga van een zonnige zondag genieten. Vanmiddag komen alle vrouwen (mam, Dina, Annika en Eline) bij mij eten. Heb een stoofpotje gemaakt van hertenvlees. En daarna lekker met zijn allen in het bos van 2e Mond wandelen.

groetjes Ina

• 07 Maart 2010 - 09:25

Margriet:

Buenas Dias familia Evenhuis!!

Geweldig dat gezicht van Frank op de foto van de hot spring!!!
    Wat geweldig dat jullie allemaal zulke mooie dingen doen!!!!
    Geniet nog van de laatste dagen!! Goede reis terug, lekker slapen in het vliegtuig....!! En tot gauw!!
    Lieve groeten van Sirt, Margriet, Eva en Rosa

• 07 Maart 2010 - 11:19

Geke:

Hoi!
    Prachtig dat blonde, wat langere haar van Frank!!
    Timo heeft het ook wat langer (niet zo blond..), en ik vind dat wel wat hebben!!
    Nog 3 dagen??? Wat hebben jullie prachtige ervaringen opgedaan en mooie dingen gezien!!

• 07 Maart 2010 - 17:22

Jolanda:

Wij zijn met de trein van Colon weer terug gereden naar het museum bij de Locks.
    De reis was zeker de moeite waard vonden wij. Wij zijn met de bus vanuit Panama City naar Colon gereden .
    Het leuke ervan is dat je een groot gedeelte van het panama kanaal inclusief de beide locks hebt gezien. Wij vonden het interessant. Van Colon hebben we niet zo gek veel gezien.

• 07 Maart 2010 - 19:50

Jelly:

Lieve allemaal, wat een geweldige belevenis. Heb er een zondagavond voor uitgetrokken om alles een rustig door te lezen. Een hele goeie terugreis en nog een paar mooie dagen.