Lake Navaisha - Hells gate - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu Lake Navaisha - Hells gate - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Lianne Zwaan - WaarBenJij.nu

Lake Navaisha - Hells gate

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne

07 Maart 2011 | Kenia, Nairobi

Lake Naivasha – Hells gate

Vanochtend vroeg (toen de kinderen nog sliepen) zijn Ger en ik door de grote tuin van Sopia Lodge naar Lake Naivasha gelopen. De tuin grenst aan Lake Naivasha, dit was dus zo’n 5 min. Lopen. Het was heerlijk rustig en we kwamen onderweg, antilopen, waterbokken en giraffes tegen. We konden heel dicht bij de giraffes komen.

Na het ontbijt gingen we naar Hells gate. Een klein nationaal park (70 km2). We gingen eerst op de mountainbike door het park (8 km.) Marlijn ik moest nog aan jou denken :). Daarvoor moesten we fietsen uitzoeken. Na 5 fietsen gepast te hebben, had Frank ook eentje naar zijn zin…. Hij had ook wel pech van de een lag de ketting eraf en de andere liep vast.

Het fietsen was een geweldige ervaring! We fietsen tussen hoge rotsblokken door en tussen de zebra’s, giraffes, gazelles, waterbokken en elanden door. Ook waren er, in de verte gelukkig, buffels te zien! Het was een ietwat bewolkte dag, wat het fietsen goed te doen maakte.

Na het fietsen gingen we naar beneden lopen door een lange kloof. Wat ze bij de ingang niet verteld hadden toen we deze route aangaven is dat daar weer apart voor betaald moest worden…. En dat er een gids mee moest (achteraf snapte ik dat wel. Hij heeft de kinderen en mij regelmatig geholpen met stijle, bijna onmogelijke dalingen). Ze weten precies hoe ze de toerist moeten plukken. Gelukkig waren de bedragen hier niet zo hoog als in Lake Nakuru.
Maar de wandeling was het waard! De kinderen hadden er eerst niet zo’n zin in, maar toen ze eenmaal aan het dalen en klimmen waren en zagen hoe mooi de kloof was hoorde je ze niet meer. Volgens Frank zaten er mooie uitdagingen bij (ben ik wel met hem eens!). De kloof op zichzelf was al prachtig, maar we hadden ook regelmatig prachtige vergezichten. Je kan nu door de kloof lopen, omdat we in het droogteseizoen zitten. Wanneer het regenseizoen is staat de kloof vol water!
Ook hier was het rustig, we kwamen drie wandelaars (en hiervoor 2 fietsers) tegen, dit maakte het nog mooier en stiller!
De kinderen (met name Maaike) hadden de zakken vol met mooie stenen. Frank heeft er ook 1 voor Fester meegenomen.
Tussendoor kon je de stroompjes van de geisers voelen (Er zitten meerdere geisers rond Lake Naivasha). Hier wekken ze ook stroom mee op.

We liepen een uur door de kloof. De kloof komt uit op de Masaai-vlakte ten oosten van Nairobi, op een savanne (niet in het game reserve!), maar die wandeling duurde vier (dus nog 3 uur extra!) en dat zou voor de kinderen te zwaar zijn, dus liepen we de korte route. Ondanks de bewolking was het natuurlijk nog steeds warm.

In het begin van de middag waren we weer in onze lodge. Na de lunch gingen we lekker zwemmen. Dit keer met de giraffen bijna aan de rand van het zwembad!
Ik ben nogmaals anderhalf uur bezig geweest om internet te krijgen. De verbinding is erbarmelijk. Er is zelfs een expert bijgeroepen.

Terwijl ik op internet zat (eindelijk! Ik mocht uiteindelijk op de computer van de receptie!) is Ger nog met de kinderen naar Lake Naivasha gelopen. Daar zagen ze nog nijlpaarden en een buffel in het water lopen.

Morgen naar Nairobi. Daar ontmoeten we Ben en Pamela. Ben is in Nederland geopereerd aan zijn klompvoeten en toen zijn moeder weer naar Kenia moest is hij bij mijn ouders geweest om te herstellen. Samen met hun willen we het Nationaal museum en het Snake Park bezoeken. We slapen die nacht in het huis van de vader van David (Ook Ian, broer van David, woont daar).
Ik ga er vanuit dat het niet lukt om een verhaal te plaatsen (mijn vertrouwen is uit het internet hier!)

De volgende dag vliegen we met KLM om 8.30 en komen om 15.20 in Schiphol aan. Pap en mam we bellen wel als we in de trein zitten, om te zeggen wanneer we dan in Hoogeveen zijn. (We zouden graag bij jullie eten en jullie hadden het al begrepen: Hollandse kost graag :))

• 07 Maart 2011 - 19:06

Dorine:

Hoi zus en Fam. Ik was in 1998 met Jef in hells gate op de fiets. Ook erg gaaf, maar niet zoveel dieren gezien als jullie.
    En wij zijn bij de grootste rozenteler op bezoek geweest, Gerrit barhoorn. Erg indrukwekkend, moet nu nog veel groter zijn geworden. Jammer dat het weer voorbij is, tot snel, liefs Dorine

• 08 Maart 2011 - 06:43

Harja:

Jara en Imke zijn helemaal onder de indruk van die grote krokodil! Nog een heelfijne dag en een goede terugreis gewenst!

Liefs van ons allemaal!

• 08 Maart 2011 - 15:05

Jannie :

Man, wat een fantastische vakantie, ik denk dat ik maar ga sparen...
    Zal Fester vertellen over de steen van Frank... zal hij vast geweldig vinden! Sterkte met de terugreis en tot ziens!! Jannie

• 08 Maart 2011 - 16:05

Jeffrey:

Hoi,
    Indrukwekkend weer hoor, ik weet waar ik heen wil;)
    Succes met de terugreis. Zie jullie in Hoogeveen wel, Geesje heeft mij gevraagd om te komen.
    Groetjes, jef

• 09 Maart 2011 - 21:57

Roelof & Anneke:

Hoi Ger en Lianne,

We hebben genoten van jullie verhalen en prachtige foto's. Nu kan de jas weer aan! ;-)

Groetjes,
    Roelof & Anneke